Ontvang nu het gratis e-Book met 15 zachte, succesvolle verkooptips met harde resultaten
“Mensen doen zaken met mensen die een goed gevoel geven”
“Het resultaat is wat telt!”
Wil je een e-Book ontvangen? Mail naar info@salestuning.nl met het onderwerp “Aanvraag gratis e-Book”.
Communiceren met klanten
Op een persoonlijke manier zakendoen in een wereld van harde
resultaten. Al sinds het begin van mijn carrière staat communiceren met klanten
bij mij stipt op nummer één als het gaat om zakendoen. Zowel in het
bedrijfsleven als in mijn leven als ondernemer hield ik mij dagelijks volop bezig
met mensen. Met het ontdekken van hun talenten en kwaliteiten, hun sterke en
zwakke kanten.
Als geen ander heb ik daardoor geleerd hoe mensen verschillend van elkaar communiceren. En ook op verschillende manieren zakendoen. Hierbij ontdekte ik dat mensen tijdens verkoopgesprekken regelmatig in dezelfde valkuilen stappen. Ze stellen zich op als veroveraar, waarbij het om harde resultaten draait en ze maar weinig binding voelen met de klant. Of ze gedragen zich als een verleider, iemand die onderhandelt en daarbij nog wel eens de belangen van zichzelf en het bedrijf vergeet.
De leidende rol in het zakendoen
Zelf heb ik jarenlang beide kanten van de medaille ervaren. Jaren terug ben ik begonnen in de toeristische sector, maar ik voelde mij vooral thuis toen ik terechtkwam bij uitzendorganisatie Dactylo. Hier hielp ik honderden mensen in hun zoektocht naar een passende baan, waarin ik de spil vormde in het onderhandelen tussen vraag en aanbod. Het was mijn missie om tijdens het onderhandelen voor alle partijen een win-winsituatie te creëren.
Toen ik daarna met mijn gezin naar Curaçao verhuisde, heb ik als ondernemer zelf regelmatig om de onderhandeltafel mogen zitten. Als mede-eigenaar van het technische bedrijf Westech had ik de verantwoordelijkheid om de beste resultaten te behalen. Alles wat ik eerder geleerd had, van het communiceren met klanten tot de juiste aanpak vinden in het onderhandelen, kwam nu heel goed van pas.
Van uitvoering naar coaching
Tot ik ontdekte dat de echte kracht in mij vooral ligt in het uitvoeren van een coachende rol. Gaandeweg heb ik de stappen gezet naar mijn ideale leven en carrière: mensen begeleiden door het geven van trainingen, lezingen en individuele begeleiding.
Eenmaal terug in Nederland ben ik mij gaan verdiepen in het Enneagram, een psychologisch model dat inzichten geeft in het denken, voelen en handelen van mensen. Met deze kennis en mijn persoonlijke ervaringen begeleid ik nu zowel individuele verkopers als salesteams in hoe ze zachte skills kunnen inzetten om efficiënter hun targets te behalen en meer connectie te voelen met de klant.