15 succesvolle verkooptechnieken voor meer verkoopsucces

Verkoopsucces, man met aktetas

Het hebben van verkoopsucces kun je vergelijken met het runnen van een restaurant. Een restaurant kan er fantastisch uitzien, maar het is uiteindelijk de combinatie van meerdere factoren – het talent van de kok, het proces in de keuken, de kwaliteit van het eten, de sfeer in het restaurant én de wensen van de eters – die bepaalt of het echt een succes is.

Zo werkt het ook met verkopen. Je verkoopsucces hangt af van verschillende factoren: je kwaliteit als verkoper, je kennis en ervaring, je productaanbod en nog meer. Daarom is er ook geen gouden formule die 100% garandeert dat jij altijd verkoopsucces zult hebben. Wel zijn er verschillende succesvolle verkooptechnieken die jij kunt toepassen om te zorgen voor het allerbeste verkoopresultaat. De volgende 15 verkooptechnieken helpen jou om zo succesvol mogelijk te verkopen.

De 15 meest succesvolle verkooptechnieken voor meer verkoopsucces

Tip 1: Verkoop aan mensen en niet aan bedrijven

Iedereen is uniek. Iedere potentiële koper is daarom ook anders. Verkoop daarom altijd aan mensen en probeer niet aan organisaties of bedrijven te verkopen. Als je iemand echt wilt overtuigen van jouw product of dienst, ga dan voor een persoonlijke aanpak. Deals worden namelijk gegund aan mensen dóór mensen. En die gunfactor bereik je veel sneller door klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Geen excuus meer voor een ‘one size fits all’-benadering: door social media kun je al je klanten vóór het verkoopgesprek al prima leren kennen.   

Tip 2: Meer verkoopsucces? Verkoop jezelf

Als je iets wilt verkopen aan mensen, moeten ze in jou geloven. En dat gebeurt pas als jij je zo interessant mogelijk opstelt in een verkoopgesprek. Want als iemand niet enthousiast is over jou als persoon, dan zullen ze dat ook niet zijn over je product of dienst. Waak er wel voor dat je niet jezelf op de eerste plaats zet. Het draait uiteindelijk niet om jou, maar om de klant tegenover je. Ontwikkel daarom ook je inlevingsvermogen. Als je de klant persoonlijk weet te benaderen en niet je ego laat spreken, bouw je veel makkelijker een goede band op. Ben je aan de andere kant juist te onzeker? Dan is een verkoopgesprek juist de manier om je onzekerheid te overwinnen!

Tip 3: Luister en stel vragen

Succesvolle verkopers praten 20% van de tijd en luisteren de overige 80% tijdens een verkoopgesprek. Dat is de kracht van verkoopsucces. En stel op het moment dat je wel aan het woord bent vooral zinvolle, open, diepe en reflecterende vragen. Zo test je voortdurend of jullie elkaar volledig begrijpen en er nergens verwarring ontstaat. Train je vraagtechnieken en maak gebruik van vragen als: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? En vraag ook door wanneer iets niet helemaal duidelijk is. Je klant heeft er niets aan wanneer er na het verkoopgeprek veel zaken nog onduidelijk zijn.   

Tip 4: Verkoop de oplossing voor een probleem

Mensen zien graag oplossingen voor hun problemen. Ze zijn dan ook veel sneller bereid daarin te investeren, dan in een willekeurig product. Verkoop daarom een oplossing voor het probleem van je klant. Richt je niet alleen maar op de eigenschappen van een product, maar vertel juist wat het product voor een klant kan betekenen, wat het hun oplevert en welke problemen ermee worden aangepakt. Doe daarom van tevoren altijd onderzoek naar de pijnpunten van je ideale klant en richt daar je aanbod op.

Tip 5: Richt je op emotie en niet op het verstand

Maar liefst 84% van alle aankopen wordt beslist door emotie en niet het verstand. Zo kan ego, veiligheid, trots, gezondheid, status, ambitie of angst een heel belangrijke rol spelen in het aankoopproces. Wees je daarom altijd bewust van de emoties van een klant op het moment dat je ze benadert, tijdens verkoopgesprekken en in al je communicatie naar klanten toe. Het zal je meer verkoopsucces opleveren.

Tip 6: Wees uniek

Elk bedrijf, elk product en elke dienst heeft iets wat uniek is. Juist dit unieke is hetgeen wat jij wilt benadrukken. Analyseer daarom je product- of dienstaanbod, bedrijf en jezelf, en onderzoek wat er uniek aan is. Dit is wat jou gaat onderscheiden van de rest! Zet het in als Unique Selling Point (USP) en leer het zo aan te bieden dat het écht waarde heeft voor jouw klant. Als je inzet op jouw USP, weet je ook sneller en gemakkelijker jouw ideale klanten aan te trekken. Laat ze maar eens zien wat voor unieke en succesvolle zakenvrouw of -man jij bent.

Twee vrouwen die onderhandelen voor meer verkoopsucces

Tip 7: Zet niet in op de laagste prijs

Verkopen doen tegen de allerlaagste prijs leidt uiteindelijk alleen maar tot een doodlopende weg. Vraag jezelf daarom altijd af: wat is de waarde van dit product voor mijn klant? Pas hier je vraagprijs op aan, en schat je eigen expertise, producten en diensten op waarde in. Mensen gaan er vaak vanuit dat hoe goedkoper ze iets aanbieden, hoe beter het verkoopt. Maar juist als je onder je waarde gaat verkopen, creëer je de verwachting dat je niets goeds te bieden hebt. Zo zet je jezelf buitenspel.

Tip 8: Kies voor een persoonlijke aanpak

De kans op een deal blijft het grootst wanneer je een voorstel persoonlijk kan presenteren. Een persoonlijke presentatie is daarom dé kans om iedereen in het beslissingstraject te overtuigen en jezelf, de oplossing en je bedrijf te verkopen. Grijp zo’n kans daarom altijd met beide handen aan. Waarom zou je iemand anders voor jou laten verkopen als je het zelf het beste kunt doen? Kies daarom zoveel mogelijk voor een persoonlijke aanpak.  

Tip 9: Wees altijd professioneel

Professioneel zijn is niet één ding, maar wel drie: het is wat je doet, wat je zegt en hoe je jezelf presenteert. Die drie factoren zorgen ervoor dat je respect krijgt van de klant en dat ze je gaan vertrouwen. Zonder dat vertrouwen haal jij geen nieuwe klanten binnen. Stel jezelf dus altijd zo professioneel mogelijk op.   

Tip 10: Focus op de hoofdzaken

Focus levert de beste verkoopresultaten op. Elke verkoper heeft meer dan genoeg te doen. Maar wanneer alles maar half wordt gedaan, zal dat weinig bijdragen aan je verkoopsucces. Focus je daarom op de juiste dingen op het juiste moment. Door te focussen, heb je je zaken beter op orde en maak je een heel andere indruk. Dit levert meer vertrouwen op van de klant.  

Tip 11: Houd het eindresultaat voor ogen en stel de juiste verkoopdoelstellingen

Ooit geprobeerd de weg te vinden zonder een eindbestemming in gedachten te hebben? Precies! Sales werkt niet anders. Bepaal dus eerst welk resultaat je wilt bereiken voordat je iemand belt of ergens aanschuift. Als je geen doel voor ogen hebt, is het ook veel lastiger om sturing te geven. Definieer daarom altijd eerst je verkoopdoelstelling. Zet ook dagelijkse doelen op voordat je je hele verkoopstrategie bepaalt.

Tip 12: Jij bent de expert

Wees in elk verkoopgesprek altijd goed voorbereid. Ken niet alleen je klant, zijn markt, zijn problemen en zijn uitdagingen. Maar ook zijn pijnpunten, de trend en juiste terminologie. Op deze manier kom jij als dé expert over die ze kunnen vertrouwen. Bij het geven van aanbevelingen zullen ze veel sneller aan jou denken doordat je dat vertrouwen hebt opgebouwd.

Tip 13: Vergroot de kans op verkoopsucces met social media

Netwerken is altijd al belangrijk geweest voor verkopers, maar online netwerken is nu belangrijker dan ooit. Je kunt je ideale klant al in een paar seconden bereiken via social media-netwerken als LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram.

Ook in business to business is social media niet meer weg te denken voor verkoopsucces. Het is niet alleen ideaal om nieuwe klanten te vinden, maar je kunt ook op een snelle manier meer leren over potentiële klanten en jouw product of dienst via deze social media-kanalen verkopen. Zo ga je voor een optimaal verkoopresultaat.

Tip 14: Zorg dat je flexibel bent

Als succesvolle verkoper moet je snel inspringen op veranderende eisen, wensen en vragen van klanten. Dat vereist ook een stuk flexibiliteit, voorkennis en inlevingsvermogen, maar zo kun je wel te allen tijde direct reageren op veranderende situaties. Een goede voorbereiding hierbij is van belang, net als kennis van de wensen en behoeften van de klant. Het zal ervoor zorgen dat je nooit met je mond vol tanden komt te staan in een verkoopgesprek.

Tip 15: Verlies de resultaten nooit uit het oog

Sales draait om kansen aangrijpen en harde cijfers. Hoe meer gesprekken je voert met de juiste mensen, op het juiste moment en met het juiste aanbod, hoe groter de kans op een goede deal. Wees dus niet bang om mensen te bellen en zorg dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat je klant zegt. Zo kun je precies datgene aanbieden waar ze behoefte aan hebben. Het zal ervoor zorgen dat jouw cijfers groeien en jouw verkoopsucces toeneemt.